Boekentips en apps
 

Handige apps

In-Balanz
Hulp bij paniek en herstellen van je buik/middenrif ademhaling d.m.v. een opgebouwde ademtherapie/training

BellyBio
Een biofeedback app die je op je buik moet leggen (liggend of onderuit zittend). De bewegingssensor in je iPhone “voelt” vervolgens je ademhaling. Je hoort eerst ruisende golven, met je ademhaling ga je proberen deze golven te volgen. Als dit goed lukt hoor je muziek. Bij de instellingen kun je zelf geluiden en muziekjes aanpassen.

Stress Doctor
Deze app registreert je stresscyclus aan de hand van diepe ademhalingsoefeningen in combinatie met een hartslagmeter. Op deze manier kun je de effecten van stress op je lichaam ‘real time’ volgen.

PocketEnergy
PocketEnergy is specifiek ontwikkeld voor mensen met het chronisch vermoeidheidssyndroom, burn-outklachten, de ziekte van Lyme en andere medische vermoeidheidsklachten. Met de app kun je je klachten in kaart brengen en daar lessen uit trekken voor een betere kwaliteit van je leven. Gebruikers worden elke dag gevraagd hun activiteiten bij te houden en zowel hun fysieke als mentale gezondheidstoestand te evalueren. De app legt vervolgens verbanden tussen dagelijkse bezigheden en energiebalans. Met behulp van uitgebreide statistieken krijgen gebruikers praktische tips aangereikt om veranderingen te realiseren die ervoor zorgen dat ze zich energieker en zelfverzekerder voelen.

Mindfulness
Deze Mindfulness App is een meditatie-app met vijf geleide en vier stille meditaties. Het is mogelijk om mindfulness-berichten (reminders) naar jezelf te laten sturen. Een aantal is voorgeprogrammeerd, zoals ‘hoe voelt je lichaam nu aan?’ en ‘wat gebeurt er op dit moment in je, en om je heen?’ maar je kunt ook je eigen bericht schrijven. De geleide meditaties zijn ingesproken door Helma Ton, voorzitter van de Vereniging van Mindfulness Based Trainers (VMBN) in Nederland en Vlaanderen. Helma heeft een hele prettige stem en manier van uitleggen.  

 

Boeken over stress en burn-out

Opgebrand - Herkennen, voorkomen en genezen van een burn-out - Jaap van der Burgh en Hans Reijnen
Er zijn veel misvattingen over burn-out, maar de grootste misvatting is misschien wel dat het iets is om je voor te schamen. Het kan namelijk iedereen overkomen. Sterker nog: het zijn niet de zwakkeren die opgebrand raken, maar juist mensen met een (te) sterk verantwoordelijkheids-gevoel. Onze omgeving bekogelt ons met prikkels en de wereld verandert met een snelheid die om voortdurende aanpassing vraagt. En daar zijn we eigenlijk niet op gebouwd. We zullen dus moeten leren om onze stresshuishouding goed in de gaten te houden.

Klinisch psycholoog Sonja van Zweden deed jarenlang onderzoek bij mensen met burn-out en andere uitputtingsziekten. Zij vond dat het plegen van roofbouw op het lichaam leidt tot chronische stress, met alle gevolgen vandien. Op grond daarvan ontwikkelde zij een methode voor de behandeling daarvan, de CSR-methode (Chronic Stress Reversal).

De auteurs van dit boek,
psycholoog en arts, namen kennis van enkele aspecten van de CSR-methode en combineerden die in hun praktijk met orthomoleculaire behandeling. Deze methode leidt tot een sneller herstel en tot minder lijden bij mensen met een burn-out. De resultaten zijn zo opvallend dat ze besloten hun inzichten en ervaringen in toegankelijke taal op papier te zetten in Opgebrand. In Opgebrand lees je hoe een burn-out ontstaat, wat je kunt doen als je eraan lijdt en hoe je de voortekenen herkent. Je leert het belang inzien van voeding en beweging, en het boek bevat oefeningen om het tij te keren.


Nooit meer te druk - een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld - Tony Crabbe
We hebben het te druk, onze inboxen en to-dolijsten puilen uit, er zijn te veel afspraken, te veel informatie, te veel onzekerheid en burn-out is de grootste bedreiging op de werkvloer. We proberen tevergeefs alles gedaan te krijgen en blijven zitten met het gevoel dat we tekortschieten in ons werk, ons sociale leven, als partner en als ouder.

Nooit meer te druk is geen timemanagementboek maar een praktisch boek dat helpt bij het maken van keuzes. Het biedt oplossingen om meer controle over je leven te krijgen, met gerichte aandacht op de dingen die je doet.
 

Jong opgebrand - Marielle Lunenberg
Young professionals aan het woord; een bundel met tien ervaringsverhalen over een burn-out.

Misschien zeg je vaak ja, probeer je alles zo goed mogelijk te doen, race je van hot naar her en vergeet je daarbij rust te nemen. Diep van binnen weet je dat je meer naar je eigen gevoel moet luisteren en minder naar wat anderen van je verwachten. Misschien denk je dat het over een paar weken, maanden of volgend jaar wat rustiger is en je dan tijd hebt voor jezelf. Maar de ratrace blijft doorgaan. Wellicht lig je 's nachts uren te piekeren over wat je nog moet doen, maak je lijstjes om dingen bij te houden, kun je je steeds moeilijker concentreren op het werk, ben je altijd moe, kom je te laat op privéafspraken, ben je kortaf naar anderen en heb je minder zin in sociale verplichtingen. Tot het moment dat je lichaam en geest aan de noodrem trekken. Je hebt jezelf langdurig overbelast en nu heb je een burn-out. Je kunt moeilijk accepteren dat dit jou overkomt. Je hebt naar eigen zeggen gefaald. Het doet zeer. De controle over je eigen lijf en emoties ben je kwijt. Maar je bent niet de enige!
 

Nooit meer burn-out - Anita Roelands
Nooit meer burn-out! beschrijft de drie stappen waarmee je je stresshormoonbalans kunt herstellen en de fysieke gevolgen de kop in kunt drukken. Daarbovenop geeft het boek handvatten om terugval en/of een nieuwe burn-out te voorkomen.

Hoe belangrijk fysiek 'bijkomen' ook is, de praktijk leert dat je van alleen stilzitten, veel slapen of een boek lezen onvoldoende herstelt. De echte sleutels voor succes zijn: conditie opbouwen, de oude valkuilen op tijd herkennen, anders omgaan met de dagelijkse uitdagingen en weer kunnen genieten. Maar hoe doe je dat?

Nooit meer burn-out! geeft de antwoorden. Via een gestructureerd zelfhulpprogramma, gebaseerd op een wetenschappelijk ondersteunde protocollaire behandeling. Nooit meer burn-out! is een praktijkgids vol handvatten, tips en vragen; een doe-boek met tal van oefeningen en ruimte voor aantekeningen; een handreiking aan iedereen die kampt met een (dreigende) burn-out.

 

Positief: in het boek veel korte, praktische tips, oefeningen en voorbeelden van zelf-coaching. Er is uitgebreid aandacht voor diverse methodieken zoals EMDR, Hart Adem Training (HAT) en Mindfulness. Er worden de nodige praktijksituaties beschreven en er is veel informatieve over uiteenlopende onderwerpen in korte alinea’s.

Minder: Ik vind het boek nogal onsamenhangend. Ik mis een goede uitleg over het model van de emotiecirkels waardoor ik het niet goed begrijp en het niet zelf zal toepassen. Jammer genoeg ontbreekt een inleiding of samenvatting bij de hoofdstukken die hier over gaan.


Persoonlijke ontwikkeling


De moed van imperfectie - Brené Brown

Brené Brown moedigt op haar eerlijke, warme en grappige manier de lezer aan om perfectionisme te laten varen, stress als levensstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie, en creativiteit de ruimte te geven. Ze beschrijft hoe compassie, moed en verbondenheid een belangrijke plek in je leven kunnen krijgen. De moed van imperfectie gaat over de levenslange reis van ‘Wat zullen anderen wel niet denken?’ naar ‘Ik ben goed genoeg’.

Persoonlijke noot:
Ik vind dit boek erg mooi ingaan op de stress- en spanningverhogende innerlijke ‘stemmen’ die voortdurend roepen dat we eerst (nog meer) moeten presteren, perfectioneren of plezieren voordat we ‘goed genoeg’ zijn. Dit is een veelvoorkomend patroon bij de meeste mensen die burn-out raken.
Het boek inspireert om beter om te gaan met gevoelens van schaamte die de kop opsteken als we niet voldoen aan onze eigen hoge eisen en normen. De schrijfster durft zich kwetsbaar op te stellen en beschrijft openhartig - en met veel humor - haar eigen worsteling. Dit nodigt extra uit om stappen te zetten bij het los laten van zelfondermijnend denken en doen. Een bemoedigend boek!De lezer wordt aangemoedigd om perfectionisme te laten varen, stress als leefstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie en creativiteit de ruimte te geven.
 

Zelfcompassie - Kristin Neff
Compassie hebben met anderen, dat lukt meestal wel. Maar compassie hebben met jezelf is vaak een stuk moeilijker. Dat ontdekte psychologe en boeddhist Kristin Neff na haar pogingen om los te komen van de problematische relatie met haar vader. Steeds weer belandde ze bij verkeerde mannen en in relaties die haar niet gelukkig maakten, totdat ze besefte dat ze pas liefde kon geven als ze zichzelf liefhad.

Zelfcompassie gaat volgens Kristin Neff om drie dingen: begrip voor jezelf als je het moeilijk hebt, acceptatie dat lijden onvermijdelijk deel uitmaakt van het leven, en het onder ogen zien van je eigen emoties, zonder te oordelen.